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日程2018年05月22日 ~ 2018年06月22日
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時間10:00
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会場ワコールスタディホール京都
「霧霾(Wu-Mai)」という中国語の単語がある。それは本来、黄砂現象を指していたが、現在はスモッグと同様の意味を持つようになった。 現代の大気汚染は、例えば高度経済成長の時代と比べて、ある種特異的な美しさを表出している一面がある。健康に害を及ぼす真っ白な大気から、まるで山水画のような時間の流れが感じ取れる。そしてその光景をよく見つめていると、霧霾の中で何気なく続けられている人々の生活が見えてくる。
人間はあるものに過敏な反応を示すが、その期間は比較的短い。気づいた時には既に忘れられ、その熱量は失われていることが多い。今回の作品は4年前から始めたシリーズであるが、その頃の人々は霧霾に対してとてもナイーブであったことを覚えている。だが、時間の流れとともに、私自身も含め、人々の霧霾に対する関心は極めて低くなっている。未だに体に悪影響のある環境にも関わらず、私たちはそのことに麻痺し、まるで何もなかったように生活を続けている。
このような時代の営みの風景を、私は現代の山水画として視覚化することを試みた。
In Chinese there is a word called "Wu-Mai" referring as the same meaning as smog. The word originally means the storm caused by sand or dust.
For instance, comparing to the rapid economic growth period, air pollution in this day is shown as a specific beauty. Sensing from this harmful yet purely white air, itʼs almost like the flowing of time in a Chinese traditional landscape painting. If you look closer in this scenery, people who lives in "Wu-Mai" continue their lives as if there is nothing different. I attempted to visualize this scenery caused by this present state through a contemporary version of Chinese traditional landscape paintings.
Even though at some point people may occur reaction to a certain issue or object, It is only in a relatively short period of time. When they look back to something they used to care a lot about,they found that they have already lost their enthusiasm. This project started from 4 years ago as a continuous series, I still remember at that time a lot of naive thoughts from people regarding to the "Wu-Mai". However as the time passes by, people including myself has few concern about "Wu-Mai". It is not even about how the environment effects on our health, we have became numb towards this issue and continue our lives as nothing have happened.
「霧霾|Wu-Mai」 顧 剣亨 展 Kenryou GU Solo Exhibition
会期:2018年5月22日(火)-7月7日(土)
火曜~金曜 10:00-20:00/土曜 10:00-17:30
日曜・月曜・祝日 休み
会場:ワコールスタディホール京都 ギャラリー
入場料:無料
顧 剣亨 (こ けんりょう)
1994年京都生まれ、上海育ち。京都造形芸術大学現代美術・写真コース卒業。
大学在学中フランスアルルの国立高等写真学校へ留学。
現在東京を拠点に活動。
自然と人間が混ざり合っている状況に惹かれ、その関係性が視覚的、感覚的に表出する風景を写真で記録している。